ראשימאמריםקומפוסטרים ומיחזור1. הקומפוסטר האמריקאי- מה זה?

1. הקומפוסטר האמריקאי- מה זה?

מה זה קומפוסטר- על רגל אחת

מחזור פסולת אורגנית:

חומר אורגני המגיע למטמנות אשפה מהווה מפגע סביבתי חמור כיוון שפירוק אנאירובי (ללא אוויר) של חומר אורגני יוצר את גז המתאן (CH4) שהוא מהגרועים שבגזי החממה הגורמים להתחממות כדור הארץ עקב אפקט החממה.

תסחיפי אשפה המכילים חומר אורגני הם גם מקור גדול לזיהום קרקע ולזיהום מי תהום. כך שבמקום "להיפטר" מפסולת, שבים ונתקלים בה בצורת זיהום.

חומר אורגני מהווה מעל 50% ממשקל הפסולת הממוצע למשפחה וקל לעשות קומפוסט בבית. יש לדבר יתרון גם בכך שבמקום לרוקן את פח הזבל פעם או פעמיים ביום לפי הסרחון, מספיק פעם ביומיים.

כמובן, שהבונוס ממחזור הפסולת הוא קבלת הדשן לשימוש בגינה!

הכנת קומפוסט היא לא דבר מסובך, אך היא דורשת השקעה. רצוי לרכוש קומפוסטר איכותי לאיסוף הפסולת, אשר יקל על המלאכה ויאפשר הכנת קומפוסט ללא תסכול.

 

הקומפוסטר:

על מנת לעשות קומפוסט ביתי, יש להפריד את הפסולת האורגנית משאר הפסולת הביתית, ולרכז אותה בערימה שבה יתקיימו התנאים האידיאליים ליצירת קומפוסט (אוורור, לחות, חום).

הקומפוסטר האמריקאי הינו מיכל אשר מאפשר יצירת תנאים נוחים להכנת קומפוסט.

בקצרה, על מנת לייצר קומפוסט, מניחים את הפסולת האורגנית בתוך המיכל (דרך הפתח העליון) ודואגים מידי פעם לאוורר ולהרטיב את הערימה. בקומפוסטר חורי אוורור לכניסת אוויר (הכרחי לתהליך), ניתן לקבע את הקומפוסטר לקרקע בעזרת ברגים וכך אין סכנה שהוא יעוף ברוח או שחיות יכנסו. לאחר כשישה חודשים (הערכה גסה משום שמשך התהליך תלוי בהרבה גורמים) נוצר מהפסולת האורגנית דשן אותו ניתן לפזר בגינה.

 

מה כדאי להכניס לקומפוסטר?

רצוי להכניס לקומפוסטר כמות מאוזנת של חומרים ירוקים (עשירים בחנקן) – כמו פירות וירקות, אורז, פסטה, קליפות ביצים, קפה, תה, פרחים, צמחים, דשא (כמויות קטנות) וחומרים חומים (עשירים בפחמן)- כמו לחם יבש, קש, חציר, עלים ושבבי ענפים.

 

מה לא להכניס?

בשר, דגים, עצמות, שמנים ושומנים, מוצרי חלב, רטבים, צואת חיות מחמד, אפר, צמחים חולים.

 

תולעים אדומות:

 התולעים האדומות (Eisenia fetida), ידועות כמפרקות זבל אורגני בצורה יעילה ומהירה, והופכות אותו חזרה לחומר אורגני איכותי אשר יכול לשוב אל האדמה ממנו הוא בא. ניתן להכניס תולעים אדומות לתוך מיכל הקומפוסטר ועל ידי כך לזרז את התהליך ולשפר את איכות הקומפוסט.

 

הקומפוסטר האמריקאי הינו מיכל עמיד ונוח לשימוש אשר מקל על עשיית הקומפוסט

 

*כל קומפוסטר מגיע עם חוברת הדרכה, הנותנת כלים מעשיים להכנת קומפוסט.